Prečo počas zimy vaše nohy trpia? Prezradíme vám!

0
81
muz s bolestou noh

Vedeli ste, že počas zimy je bolesť nôh úplne bežnou záležitosťou? Áno, je to skutočne tak. Či už je to v dôsledku bežnej každodennej bolesti, chronického ochorenia alebo odozvy z predošlých zranení, väčšina ľudí sa počas chladných dní zvykne sťažovať na intenzívnu bolesť. Prečo však bolesť s klesajúcimi teplotami stúpa?

Bolestivá zima

Chladné počasie môže byť bolestivejšie, ako si myslíte. Zvonka vás môže zasiahnuť triaška, no vnútro organizmu môže byť tiež poriadne zmätené. Nižšia teplota núti tkanivá kĺbov, svalov a kostí zmršťovať sa. To môže spôsobiť, že si sťahujú nervové zakončenia spôsobujúce bolesť kĺbov. V dôsledku toho má chladné počasie tendenciu zosilňovať niektoré ochorenia nôh.

Kvalitná obuv

Adekvátne zvolená obuv by mala podporovať naše chodidlá v zdravej chôdzi a chrániť naše nohy. Práve počas teplejších letných mesiacov máme tendenciu nosiť žabky či sandále s bez ortopedického tvarovania. Tento druh topánok každým krokom zvyšuje napätie vo vašich svaloch a šľachách a spôsobuje nepríjemné a bolestivé kŕčové žily. Za týchto okolností môžu sandále bez podpory klenby preťažiť, roztrhať alebo zapáliť. Takýmto spôsobom vzniká aj bolesť nôh.

Kolísavá váha

Extra váha zvyšuje tlak na klenbu a chodidlá a môže viesť k obezite, zvýšeným rizikom bolesti nôh. Tieto faktory zohrávajú aj dôležitú úlohu pri plantárnej fasciitíde. Zvýšenie váhy počas sviatkov tak dodáva vašej klenbe zbytočný tlak. Ten má tendenciu dráždiť a napínať vašu plantárnu fasciu, čím spôsobuje intenzívnu bolesť nôh počas zimy.

bolest-noh Prečo počas zimy vaše nohy trpia? Prezradíme vám!

Prejavy plantárnej fascitídy:

  • Ostré bolesti na spodku päty.
  • Bolesť na päte, ktorá je obvykle horšia ráno po prvých krokoch.
  • Bolesť na päte po státí po dlhú dobu odpočinku.
  • Bolesť na päte po cvičení, nie počas cvičenia. 

Ako predísť bolesti počas zimy?

Mnohí nás by chceli, aby sa zima skončila ešte prv, ako sa začala. Avšak, to nie je možné. V rámci prevencie proti bolesti však vieme čo-to urobiť pre to, aby bola bolesť miernejšia:

  • Vyložte nohy čo najvyššie.
  • Vyhýbajte sa chôdzi naboso.
  • Doprajte si strečing denne.
  • Do obuvi vložte ortopedickú klenbu. 

Efektívna RICE metóda

Aj keď chôdza môže byť zdraviu prospešná, pri bolesti nôh v zime by ste obdobia v pohybe a v pokoji mali striedať. Ďalším efektívnym spôsobom, ako zmierniť bolesť nôh počas dlhých zimných večerov je využívanie metódy zvanej RISE:

  • REST (odpočinok) – doprajte vašim nohám odpočinok a zabránite tak podráždeniu tkanivových pásov pod vašimi nohami
  • ICE (chladenie) – mašírujte svoje nohy prostredníctvom fliaš so studenou vodou, ktoré tiež pomôžu znížiť zápal
    COMPRESSION (kompresia) – vďaka kompresnému obväzu pomôžete zabrániť podráždeniu tkanivových pásov pod nohami a zmierniť tak zápal
  • ELEVATE (polohovanie) – udržiavaním nôh v pokoji sa znižuje prietok krvi, a to zasa pomáha pri procese hojenia

Prečo počas zimy vaše nohy trpia? Prezradíme vám!
5 (100%) 1 vote