Čo spôsobuje kŕče v nohách a ako im predchádzať?

89

 

Kŕče v lýtkach sú veľmi nepríjemnou a náhlou bolesťou. Zažívame počas plávania, behu alebo akéhokoľvek športu, ale často nás zobúdzajú aj počas noci. Kŕč spôsobuje prudké stiahnutie a dočasné zhrubnutie svalov. Zvyčajne trvá niekoľko sekúnd, ale môže nás potrápiť aj viac, ako desať minút.

Kŕče môžu byť príznakom niektorých ochorení, napríklad kŕčových žíl, ale mávajú ich aj inak zdraví ľudia. Po prvý krát sa neraz objavujú už v detstve či v tínedžerských rokoch. Kŕč je vlastne mimovoľné neovládateľné stiahnutie svalu, ktorý je dočasne neschopný uvoľnenia. Tento stav môže trvať od niekoľkých sekúnd až do niekoľkých minút, niekedy dokonca viac ako štvrť hodinu.Zatiaľ čo príčinou bežných kŕčov môže byť nevhodný pohyb alebo presilenie, pri nočných kŕčoch príčiny nie sú celkom jasné.

Príčiny a rizikové faktory

  • dlhé státie alebo dlhodobá práca na betónovej podlahe
  • nesprávne a dlhodobé sedenie
  • nadmerná záťaž svalov na nohách
  • konzumácia alkoholu
  • dehydratácia
  • tehotenstvo a rôzne ochorenia

Ako kŕčom predchádzať?

Naťahujte a rozťahujte

Práve natiahnutie pomôže aj pri samotnom kŕči. Ak máte krč v lýtku, sadnite si a pokúste sa prsty na nohách ťahať smerom k hlave. Sval by sa mal natiahnuť a kŕč ustúpiť. Pomôcť vám môže aj jemná masáž. Čo sa týka prevencie nočných kŕčov, niektorí fyzioterapeuti odporúčajú strečing nielen pred a po cvičení, ale aj pred spaním. Hoci jeho účinky nie sú potvrdené, za skúšku nič nedáte a ublížiť by vám nemal. Snažte si teda pred spánkom ponaťahovať svaly a šľachy. Nič však nerobte nasilu.

Dostatok tekutín

S pribúdajúcim vekom sa u ľudí znižuje pocit smädu a preto ich príjem tekutín neraz klesá. Dehydratácia môže podľa odborníkov tiež svojou troškou prispievať ku tvorbe kŕčov, takže svoj pitný režim určite nepodceňujte a denne do tela dostaňte aspoňdva litre tekutín, ideálne bezkofeínových. Tekutiny treba vždy doplniť vo väčšom množstve, ak ste sa venovali fyzickej aktivite, pri ktorej ste sa spotili.

Horčík, vápnik a draslík

Nízke hladiny vápnika či horčíka priamo zvyšujú dráždivosť nervových zakončení aj svalu. Práve toto môže byť príčinou častejších kŕčov u starších ľudí a tehotných žien. Horčík nájdete v slnečnicových semienkach, špenáte, fazuli alebo celozrnných výrobkoch, mandliach či kešu orieškoch. Vápnik sa nachádza v mlieku, mliečnych výrobkoch, rybách, figách, mandliach či fazuli. Pre správne vstrebávanie vápnika nezabudnite aj na príjem vitamínu D, vysoký obsah má najmä rybí olej a ryby, ale obsahuje ho aj mlieko klasické či sójové. Draslík, ktorého nedostatok sa tiež spája s kŕčmi, nájdete v sušených marhuliach a figách, mrkve, zemiakoch, fazuli alebo špenáte.

Vhodné topánky

Dbajte na výber topánok, obzvlášť ak vás trápia ploché nohy. Dámy, ktoré si potrpia na vysoké opätky tiež môžu byť o niečo náchylnejšie na kŕče, keďže ich svaly sú pre opätky v skrátenej pozícií.

Čo spôsobuje kŕče v nohách a ako im predchádzať?
5 (100%) 5 votes