Striedajte topánky pravidelne, je to dôležité!

178

Ploché nohy a spadnutá pozdĺžna klenba môžu byť genetickou záležitosťou, no častejšie si ju vypestujete sami. Problémy so spadnutou pozdĺžnou klenbou sa najčastejšie pretavia do plochých nôh. Pozdĺžna klenba reaguje na hmotnosť citlivejšie než priečna.

Problém súvisí s postavením pätovej kosti, ktorá sa preklopí dovnútra. Klenba by tam aj bola, ale kosť by sme museli natočiť naspäť. V tomto prípade možno ani tak nepotrebujete ortopedické vložky, skôr topánky s pevnou pätou. Tá nedovolí, aby päta pri chôdzi spadla.

Tenká podrážka

Problémom môžu byť aj tenučké podrážky, z ktorých vás až páli podrážka. Ak sa chcete ťažkostí vyvarovať, aj pri výbere sandálov dbajte na to, aby ste mali spevnenú aspoň pätu. Dôležité je striedať výšku podpätku, nízky s vyšším. Neplatí to však len pre lodičky.

Aké tenisky?

Aj niektorá športová obuv má skutočne vysokú pätu. Keď tieto topánky vymeníte, potom chvíľu akoby hopkáte. Snažte sa vždy vyberať obuv podľa činnosti, ktorej sa idete venovať. Rovné sandáliky alebo našuchovačky si zoberte, keď idete na kávu do blízkeho podniku. Na behanie po obchodoch sú vhodné vzdušné tenisky.

Pozor na chrbticu

Ak situáciu neriešite, ťažkosti môžu ísť vyššie. Najskôr sa ozve píšťala, potom sa objaví bolesť kolena, bedrového kĺbu, ale veľakrát aj krížovej časti chrbtice, ktorá je spojená s nohami. Krčná chrbtica síce nemá také spojenie, ale v ojedinelých prípadoch sa bolesť môže objaviť aj v tejto časti. Z kompenzačného držania tela sa môžu potom objaviť bolesti hlavy.

133864-OS016Y-849 Striedajte topánky pravidelne, je to dôležité!

Na ortopedické vložky sa zvyknúť dá

Hoci odborníci často počúvajú protesty od svojich pacientov, ortopedické vložky sa skutočne zmestia do každej topánky. Po výstelke by ste mali siahnuť aj vtedy, keď nemáte problémy, ale máte baleríny s tenkou podrážkou. Stlmí nárazy pri chôdzi. Pri problémoch so spadnutou klenbou a s plochou nohou sú však vložky nutnosťou takmer v každej obuvi. Dnes sú dokonca aj značky, ktoré dávajú originálnu stielku na suchý zips a pri problémoch s chodidlom ju stačí vybrať a vložiť do topánky tú svoju. Na začiatku môžete pociťovať aj miernu bolesť, ale ak vydržíte, stav chodidla sa určite vylepší. Funkčné vložky vám urobia na mieru. Do letných sandálikov sú vhodné nenápadnejšie trojštvrťové vložky.

Striedajte topánky

Na každú aktivitu sú vytvorené vhodné topánky. Naučte sa správne striedať šľapky, sandále, tenisky, lodičky, mokasíny. Platí to aj pre všetky voľnočasové aktivity.Na dlhej prechádzke v meste v šľapkách s tenučkou podrážkou vás nebude bolieť len pozdĺžna klenba. Najskôr trpia nohy. Potom začnete pociťovať celkovú únavu. Podvedome sa budete snažiť nájsť pozíciu, aby vás nebolel chrbát.

Rozcvičte to

Dobrá správa je, že pozdĺžnu klenbu si udržíte vo forme aj cvičením. Ide najmä o posilňovanie vnútorných strán stehien a lýtok. Postačí jednoduché cvičenie ako napríklad stláčanie loptičky kolenami. Oplatí sa aj chodiť po špičkách či stáť na jednej nohe päť sekúnd a pohojdávať sa na špičku.Šľacha, ktorá umožňuje dostať sa na špičku a udržať sa tam, ťahá nahor aj pätovú kosť.

Striedajte topánky pravidelne, je to dôležité!
Bol článok užitočný?